Skip to content Skip to footer

Zawiesia pasowe – co oznaczają ich kolory?

Zawiesia w formie pasów oferowane są w wielu wariantach. Mogą posiadać różne kolory – czerwony, pomarańczowy, zielony czy fioletowy. Kolor zawiesi pasowych nie jest jednak przypadkowy, ponieważ służy on do oznaczenia ich udźwigu, czyli DOR – dopuszczalnego obciążenia roboczego.

Obciążenie zawiesi pasowych

Dzięki zawiesiom pasowym można przemieszczać różne ładunki urządzeniami do transportu bliskiego – suwnicami, żurawiami i innymi typami dźwigów. Dla odpowiedniego bezpieczeństwa pracy konieczne jest dobranie właściwego zawiesia.

Przy doborze konkretnych typów zawiesi należy zwrócić szczególną uwagę na ich DOR – dopuszczalne obciążenie robocze, które związane jest zarówno z konstrukcją zawiesia, jak również ze sposobem jego użycia.

Warto wskazać, że zawiesia pasowe posiadają bardzo wysoki współczynnik bezpieczeństwa, który wynosi 7:1. Oznacza to, że w określonych warunkach mogą one podtrzymać nawet 7 razy cięższe ładunki, ale ze względów bezpieczeństwa nigdy nie powinno przekraczać się wskazanych współczynników DOP.

Znaczenie kolorów zawiesi pasowych

Pasowe zawiesia transportowe mają różne DOP, co oznaczone jest również ich kolorem. Dzięki temu dobór właściwego wyposażenia jest łatwiejszy.

Kolory zawiesi pasowych i ich udźwig:

– fioletowy – 1 tona
– zielony – 2 tony
– żółty – 3 tony
– szary – 4 tony
– czerwony – 5 ton
– brązowy – 6 ton
– niebieski – 8 ton
– pomarańczowy – 10 ton

Dzięki zastosowaniu konkretnych kolorów zawiesi można zatem zmniejszyć ryzyko związane z niedopasowaniem właściwego wyposażenia do przenoszonego ładunku, a tym samym zapobiec poważnym wypadkom przy pracy.

Jak prawidłowo obsługiwać zawiesia pasowe?

Aby zawiesia pasowe mogły zagwarantować maksymalne bezpieczeństwo pracy w transporcie bliskim ładunków, konieczne jest dopasowanie ich pod kątem DOP, ale również istotna jest ich właściwa eksploatacja.

Zawiesia w formie pasów oferowane są w wielu wariantach konstrukcyjnych – mogą posiadać jedno lub kilka cięgien (pasów), a także zróżnicowane zakończenia, na przykład haki, ogniwa czy pętle do opasania ładunków.

Bezpieczna eksploatacja zawiesi powinna uwzględniać także sposób ich mocowania do urządzenia dźwignicowego i do ładunku, aby zabezpieczyć go przed przesuwaniem się oraz huśtaniem w trakcie transportu.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Cecho.